dilluns, 29 de juny del 2009

El so

EL SO



Durant el tercer trimestre els i les alumnes de cicle mitjà hem treballat el so. Cada alumne va portar informació referent el so i vam posar-la en una taula. Vam fer grups de treball:


1. Anatomia de l'orella i la percepció del so.
2. Propietats del so.
3. Aspectes normals i perjudicials del so. Contaminació acústica.
4.Malalties relacionades amb el so. Propostes per millorar.

Cada grup va elaborar un petit treball i va presentar-lo als companys i companyes.

Paral·lelament, a l'aula de ciències vam tornar a treballar amb l'Ecodad, però aquesta vegada per estudiar el so.

El primer que vam fer va ser tancar els ulls i intentar percebre tots els sorolls o sons que ens envoltaven.



Era un dia de pluja i per això els i les alumnes van escoltar els cotxes passant per sobre d'una carretera mullada, les respiracions d'algun nen constipat, algun soroll de la classe del costat...

Tot seguit vam connectar l'ecodad a l'ordinador i aquest al projector. D'aquesta manera l'aparell ens mostrava l'intensitat de soroll a cada moment. Vam fer un crit ben fort i vam arribar quasi bé als 100 dB. El decibel (dB) es la unitat que s'utilitza per quantificar l'intensitat d'un soroll.



Un altre dia d'aula de ciències ens vam col·locar en grups i vam pensar tres llocs que ens interessaria conèixer la quantitat de soroll que hi havia. Vam repartir Ecodads i vam anar a mirar els dB que hi havia.




Vam passar les dades a l'ordinador i cada grup va observar la intenstitat de so de cada situació que havia escollit. Es van analitzar les dades, si els hi havia sortit com es pensaven, quin havia estat el valor màxim de dB...

Un altre dia d'aula de ciències els grups de treball van decidir un lloc per posar l'ecodad i que anés recollint dades de manera automàtica durant cada minut durant 18 hores.

1. Aula de P5.

2. Aula de cicle mitjà.

3. Aula de ciències.

4. Aula de cicle superior.

Vam imprimir les dades en forma de gràfica i vam intentar d'interpretar-la. Les hores amb menys soroll eren les hores del pati, del menjador. I les més sorolloses apareixien durant els canvis de classe i a les entrades i sortides. A les tardes acostumava a haver-hi més soroll que al matí.



Per acabar les activitats relacionades amb el so vam crear un cartell per evitar el soroll i la contaminació acústica.



Ha estat un treball molt profitós i divertit!